Rock Merdeka


Rock Merdeka atau Rock indie adalah salah satu genre rock alternatif yang mana wujud di dalam dunia muzik indie bawah tanah.

Perkataan indie adalah singkatan bagi indipendent, jadi "rock indie" boleh bermaksud  "rock bebas" atau "Rock Merdeka" memandangkan kebanyakan artis-artisnya lebih senang duduk di bawah label-label rakaman bebas berbanding label-label besar.

Rock alternatif (juga dikenali sebagai indie) merupakan sebuah genre muzik rock yang terbit pada 1980an dan popular secara meluas pada 1990an. Di Malaysia,tahun 2008 dikatakan sebagai kebangkitan muzik ini. Kugiran seperti Greysky morning    , Hujan  , Meet Uncle Hussain  , dan banyak lagi menjadi popular pada tahun tersebut. Bagaimanapun, kugiran seperti OAG  telah lebih awal menjadi popular sejak akhir 1990an.

Istilah "alternatif" telah diberi bagi menjelaskan kugiran rock punk yang bebas dan tidak tergolong dalam genre muzik aliran utama masa itu. Sebagai sebuah genre muzik, rock alternatif mengandungi pelbagai subgenre yang muncul daripada arena muzik bebas pada 1980an, seperti Grunge, Britpop, rock gothic, dan pop indie.
......................................................................................................................................................................
Kongsi

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...